Blog

Beeldscherm apneu

Het werken achter een computer kan je stemming beïnvloeden. Niet alleen vanwege nek- en rugklachten als gevolg van een slechte houding, maar ook vanwege je ademhaling. Veel achter een computer werken kan deze namelijk schaden. Er is zelfs een term voor: screen apnea. Bij een apneu stokt de ademhaling langer dan 10 seconden. Om je stemming op peil te houden is het belangrijk om je hiervan bewust te zijn.

contact

Slechte ademhaling bij langdurig pc gebruik (scherm apneu) kan leiden tot depressie en gezondheidsklachten

Er zijn veel mensen die hun adem inhouden terwijl ze een mailtje lezen of schrijven. Ook het bedenken en uittikken van pakkende zinnen kan er toe leiden dat je af en toe vergeet te adem. Dit niet ademen is juist nadelig voor je tekst. Doordat je minder of niet ademt, gaat er minder zuurstof naar de hersenen. Dit kan leiden tot stress dat in sommige gevallen kan uiten in een depressief gevoel of zelfs burn-out, verdriet of een ongelukkig gevoel. Ook gaat er minder zuurstof naar de rest van je lichaam waardoor je last kunt krijgen van rusteloze benen, een verhoogde hartslag, zweten en het ‘vecht-of-vlucht’ effect. Dit kan weer leiden tot chronische stress, stofwisselingsproblemen, , hoge bloeddruk en ja ook voortplantingsproblemen en een aantasting van het immuunsysteem. 80% van de computergebruikers blijkt last te hebben van schermapneu (screen apnea), aldus en groot onderzoek in Engeland.

In een speciale praktische workshop leg ik uit hoe dit bovenstaande ontstaat en hoe je het kan voorkomen.

https://wandeldeskundige.nl/contact/

Bel o6-29115498

Beweegangst ?

Beweegangst is angst om te bewegen nadat je een burn-out hebt gehad. Dit komt veelvuldig voor maar is wegduiken onder de dekens of de gehele dag op google zitten wel de oplossing. Deze aanpak zorgt juist voor een afbraak van fysieke en mentale vermogens.

bewegingsangst

Het is je bijna niet voor te stellen dat beweegangst een grote impact heeft op het leven. De angst om in beweging te moeten komen levert heel veel frustratie en dus stress op waardoor het lijkt alsof de lichamelijke klachten niet overgaan. Juist deze stress zorgt voor een vermoeid gevoel, hoofd vol watten en pijnlijke ledematen

Continue reading “Beweegangst ?”

Goed gevoel door wandelen.

Wandelcoaching helpt

Beweging en sport verhogen hormoonlevels van oxytocine en dopamine. Dopamine wordt ook wel het ‘goed-gevoel-hormoon’ genoemd.
Robin Captijn weet dat dit nou juist de meeste gemaakt fout is.
Je denkt ik voel mij na het sporten goed dus het werkt. Robin Captijn leert jou tijdens zijn wandelcoach sessies dit systeem juist uit te zetten. Dit is volgens hem de manier om weer rust in jezelf te vinden. Het is de kunst om de balans tussen het gas en rempedaal terug te vinden. Bij zijn wandelcoaching sessies is jouw ademhaling en jouw beweging de spiegel van jouw onbalans.

Iets extra’s bieden?

In 2018 wil het Geldersch Landschap & Kasteelen iets extra’s bieden.

Dit in samenwerking met Robin Captijn wandeldeskundige.

Graag wil het GLK iets extra’s bieden aan hun publiek, zoals workshops geven in samenwerking met de wandeldeskundige Robin Captijn. Zo is hij onlangs in samenwerking met de Boswachter Pedro v Gogh een pilot blote voeten wandeling gaan maken.  Juist de combinatie tussen het blote voeten wandelen en de begeleiding van de boswachter geeft een andere dimensie aan de wandeling.  De natuurbeleving vind veel meer om je heen plaats. Het publiek wordt stiller doordat we op de blote voeten wandelen. De boswachter merkte dat er ook andere vragen aan hem gesteld werden en dat vond hij mooi om te ervaren. In 2018 zullen we verschillende blote voeten wandelingen in verschillende gebieden gaan organiseren.

Hou mijn agenda maar in de gaten. Agenda

Zitten is slecht!

Waarom zitten het nieuwe roken is

Heb je een beroep waarbij je veel zit pas dan op!  Hoe meer tijd je zittend doorbrengt, hoe groter de risico voor je gezondheid, dit alles blijkt uit diverse onderzoeken in het buitenland. Wij hier in Nederland beginnen dat ook in te zien. Wanneer jij je in het bovenstaande herkent dan loop je het risico op diabetes en bijna 2.5 keer zoveel kans op hart en vaat ziekte dan mensen die meer bewegen tijdens de dag. Uit onderzoek blijkt ook dat sporten na je werk geen positief resultaat heeft op bovenstaande.De periode van zitten compenseer je niet door te sporten.

Zitten is slecht

WE ZIJN HET ONS NIET MEER BEWUST

Juist met bewustwording kan de workshop bewust wandelen iets voor een organisatie betekenen.

Bewust wandelen en/of bewegen geeft direct resultaat. Het heeft invloed op ons hele skelet en spierstelsel. Wanneer we altijd in een zelfde positie zitten dan verkorten onze rechtop staan spieren met alle gevolgen. Veel voorkomend is lage rug pijn en moeilijk en stijf opstaan. Een ander gevolg is slechte doorbloeding in de benen. Wanneer we te veel stil zetten dan moet ons hart harder pompen om het bloed vanuit de benen weer naar het hart te krijgen. De kuitspieren zijn namelijk het helpende handje van ons hart.

Voor meer informatie over bewust wandelen zie mijn website.

Mindful wandelen

Mindful wandelen bij de Hoge Veluwe

Mindful wandelen

“In het dagelijks leven zijn we vaak druk en zit ons hoofd vol gedachten. Voor veel mensen is het moeilijk om in die hectiek in verbinding te blijven met zichzelf en rust te vinden.  De natuur biedt een bijna vanzelfsprekende mogelijkheid om die rust te ervaren.

Tijdens deze wandeling helpen we je bovendien om de natuur nu eens anders te beleven. Door je niet alleen kennis mee te geven, maar door je te laten ervaren dat de natuur je helpt om anders tegen het leven en jezelf aan te kijken.De wandeling duurt ongeveer 2 uur. Af en toe wordt er gestopt om iets te vertellen of om een bewustwordingsoefening te doen. Ook doen we ongeveer halverwege de wandeling wat lichte bewegings- en ademhalings oefeningen. Er zullen stukken in stilte worden gelopen.

Zie mijn agenda waar en wanneer.

Reserveren is verplicht”

Met Blote voeten in de sneeuw

Winter blotevoetenwandeling

Tips bij blootsvoets wandelen in de winter

Je kan prima op je blote voeten lopen in de winter. Wel is het van belang dat je voorbereid aan de wandeling begint bij lage temperaturen. Koude voeten kunnen bij weinig koude ervaringen het systeem wel eens ontregelen. Daarom is het aan te raden om een aantal tips in acht te nemen en langzaam op te bouwen.

footprint in de verse witte sneeuw

Tijdsregels volgens grondtemperatuur

Tot 4 graden grondtemperatuur is het voor de meesten onder ons wel mogelijk om een half uur of langer blootsvoets te wandelen. Vanaf 4 graden grondtemperatuur raden we aan om als onervaren winterloper niet langer dan 20 minuten op je blote voeten te lopen. Bij elke graad meer kan je makkelijk 5 minuten langer lopen en bij elke graad minder dan weer 5 minuten minder lang. Vanaf 0 graden en daaronder maximaal 5 minuten blootsvoets lopen.
Dit zijn gemiddelde begintijden. Iedereen is anders en je zal zelf goed moeten blijven voelen wat haalbaar is. Misschien kan je al meteen meer, maar het kan ook zijn dat de aangegeven tijdsregels toch al te veel voor jou zijn bij de eerste keer. In alle gevallen geldt: luister naar je lichaam en stop met lopen op blote voeten wanneer je nog weinig gevoel hebt in je voeten. Bij gevoelloze of branderige voeten, droog dan je voeten af en trek je sokken en schoenen aan. Niet flink gaan doen! Je kan ook met schoenen aan verder genieten van je wandeling.

Wanneer je vaker blootsvoets gaat lopen bij lage temperaturen, zal je merken dat je voeten de kou steeds beter zullen kunnen verwerken. De bloedsomloop wordt gestimuleerd en de interne kachel zal steeds sneller en beter in actie komen. Je zal het blootsvoets lopen hierdoor langer kunnen volhouden.
Ook in de sneeuw en op ijs kan je rustig lopen met in achtneming van de tijdsregels voor beginnende blotevoetenlopers in de winter. Let op: vermijd plaatsen waar gestrooid is. Dit kan een erg branderig gevoel geven. Mocht je toch verrast worden door het strooizout, spoel dan zo snel mogelijk je voeten met lauw water.

Hoe kan je de voeten beschermen tegen de kou?

Naast de tijdsregels vind je hier nog een aantal tips op een rij om veilig en voorbereid de winter blotevoetenwandeling te starten (vooral wanneer de grondtemperatuur onder de 4 graden komt):

  • sokken en schoenen meenemen (liefst minimalistische schoenen omdat deze nog veel beweging toelaten en de voeten dus sneller warm worden). Neem ook een klein handdoekje mee om voeten droog te maken voor je de schoenen aantrekt.
  • eventueel enkels warm houden door beenwarmers of afgeknipte sokken te dragen. Enkels worden snel koud en kunnen effect hebben op de interne warmte van de voeten.
  • voeten en teenplooien insmeren met kokosvet of vaseline. Het vet zorgt ervoor dat de huid soepel blijft (kou kan de huid uitdrogen) en de kou minder snel doordringt. Ook na de wandeling nog een aantal dagen je voeten blijven insmeren.
  • was na het wandelen je voeten niet met te warm water. Lauw water is beter. Ook voor een heerlijk voetenbadje geldt dat je niet te warm water moet nemen. Het gaat je voeten alleen maar meer uitdrogen.

Wat als je over je grens gaat?

Wat gebeurt er als je niet naar je lichaam luistert en over je grenzen gaat? Met deze antwoorden willen we je niet afschrikken, maar juist laten inzien dat het belangrijk is om goed voorbereid op pad te gaan en zeker goed te blijven luisteren naar jouw lichaam (en niet naar dat van een ander).

  • je hebt kans dat er door uitdroging kloven in je huid ontstaan die ook nog eens kunnen openscheuren. Dat kan best pijnlijk zijn. Dit gebeurt vooral in de huidplooien. Daarom is het heel verstandig om de voet vooral bij de huidplooien onder je tenen goed in te smeren met kokosvet of vaseline.
  • Als je je licht in je hoofd begint te voelen, ben je te lang door blijven lopen dan goed voor je is. Veeg meteen je voeten droog en stap in je schoenen.
  • Als je ECHT te ver bent gegaan, kan er koudvuur ontstaan. Dit kan blijvend letsel en verminkingen veroorzaken aan de voeten.

Ga naar mijn agenda

Blog v/d wandeldeskundige

Welkom bij het blog van de wandeldeskundige Robin Captijn.

Met dit blog wil ik mijn kennis op het gebied van wandelen met of zonder schoenen en ademen delen.

Ik hoop dat jij er veel aan zult hebben. Je mag reageren en ik zal altijd reageren het kan alleen even duren.

Wandelen gezonder dan

Hardlopen is niet voor iedereen weggelegd.

Je moet ervan houden om in weer en wind de sportschoenen aan te doen om dan ook nog eens kilometers bos of weg af te leggen. Als vet verbranden het idee is, kun je die s[portschoenen gerust in de hoek laten liggen en je ontspannen de wandelschoenen aan te trekken of laat je schoenen thuis, aldus een Amerikaanse fitnessgoeroe.

Ben jij van het type mens zorgzaam en gevoelig ga dan wandelen in plaats van naar de sportschool of door een bos rennen.

Beter om te wandelen

Heide week Ede 2017

Voor het 2e jaar organiseer ik dit jaar op zondag 21 augustus de Heideweek blote voeten wandeling. Het is gratis en iedereen is welkom ook op schoenen mag je mee. We wandelen door het prachtige natuurgebied het Sysselt. We starten om 11.00 op de parkeerplaats vlakbij Pizza en Pizza. Kijk in mijn evenementen voor meer informatie. agenda

Vorig jaar was het en succes zelfs de Ede TV was aanwezig om het in beeld te brengen. Zie video