Beeldscherm apneu

Een toenemend probleem

Beeldschermapneu komt steeds meer voor o.a. door overmatig E-mailen. Het werken achter een computer kan je stemming beïnvloeden. We zitten steeds langer zonder tussenpauze achter een computer. Uit recent onderzoek blijkt dat hierdoor lichamelijke en geestelijke klachten kunnen ontstaan. Veelvuldig E-mailen blijkt het adempatroon te verstoren. Er bestaat zelfs een term voor: “screen-apnea” vertaald beeldschermapneu. Bij deze vorm van apneu stokt de ademhaling tijdens het typen langer dan 10 seconden. Dit heeft uiteraard negatieve consequenties voor uw fysieke en mentale welzijn en kan zich uiten in het overbelast raken van geest en/of lijf.

Lichamelijke en geestelijke klachten

Beeldscherm-apneu veroorzaakt een verminderde ademhaling. Wanneer je minder ademhaalt, gaat er minder zuurstof naar de hersenen en organen.
Wanneer het bovengenoemde voor langere tijd onbewust doet dan past het lichaam zich aan foute omstandigheden, gevolg chronisch verkeerd ademen.

Dit leidt tot:

  • depressie
  • verdriet of een ongelukkig gevoel
  • rusteloze benen 
  • verhoogde hartslag
  • zweten (het ‘vecht-of-vlucht’ effect)
  • chronische stress
  • stofwisselingsproblemen
  • voortplantingsproblemen 
  • aantasting van het immuunsysteem

Wat kan je er zelf aan doen

Bij beeldscherm apneu is net zoals bij bewegen bewustwording een eerste stap naar voorkomen of zelfs hulp bij herstel. Tijden de workshop leren we jou hoe je gedurende dag het ademen kan monitoren. Er zijn allerlei handige beeldscherm tools maar die werken niet omdat wij deze zelf uitzetten.

Wij gebruiken simpele middelen zoals een postit waarop jezelf de tekst schrijft adem ik. Als je het zelf opschrijft dan is dat al een bewuste actie. Deze plak op je beeldscherm, laptop, bureau, kapstok, vaatwasser enz. Bij deze genoemde voorbeelden maak je allemaal ademstops zonder dat je dat door hebt. Dit verkeerde adempatroon gaan we d.m.v. simpele oefeningen herstellen, hiervoor hoef je geen extra tijd vrij te maken. Dit in combinatie met het bewust bewegen zorgt er voor dat je burn-out e.d. voorkomt.