Beweegangst ?

Beweegangst is angst om te bewegen nadat je een burn-out hebt gehad. Dit komt veelvuldig voor maar is wegduiken onder de dekens of de gehele dag op google zitten wel de oplossing. Deze aanpak zorgt juist voor een afbraak van fysieke en mentale vermogens.

bewegingsangst

Het is je bijna niet voor te stellen dat beweegangst een grote impact heeft op het leven. De angst om in beweging te moeten komen levert heel veel frustratie en dus stress op waardoor het lijkt alsof de lichamelijke klachten niet overgaan. Juist deze stress zorgt voor een vermoeid gevoel, hoofd vol watten en pijnlijke ledematen

Dat beweegangst ontstaat is niet vreemd. Sterker nog, tijdens een burn-out is het een bescherming van het lichaam om niet teveel te gaan doen. Je moet tijdens een burn-out herstellen. De extreme overbelasting moet ophouden. Het lichaam slaat alarm wanneer het over de grenzen heengaat.

In een latere fase wanneer het lichaam (deels) hersteld is, werkt dit alarmsysteem vaak te snel. Het waarschuwt al voordat je je echt moe voelt.

Voorafgaand aan burn-out

We zijn ons niet bewust maar in ons normale leven bewegen en ademen we ons al alsof we achternagezeten worden. Wanneer we willen gaan herstellen van een burn-out dan is dat nou juist de reden dat ons herstel stagneert. (alleen dit ervaren wij niet meer en worden boos en ongeduldig)

Hoe herstellen

We gaan ons systeem wat altijd op vluchten of vechten staat op een natuurlijk manier laten hertellen. We gaan dit doen doormiddel van vertraagd bewegen en stil te gaan ademen, en doen zittende en bewust. De bewegingen zullen klein en met aandacht gedaan worden. Het ademen gaan we normaliseren door stil in en uit te ademen door onze neus. Je mag je ademhaling niet horen wanneer we door een neusgat ademen. Hoe je dat doet leer je in de speciale workshop herstellen na burn-out.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *