Wandelen vanuit je bewustzijn.

Bewust wandelen, is bewust zijn van je eigen beweging.

Het zou voor iedereen vanzelfsprekend moet zijn. Helaas zijn we dit kwijt geraakt. We leven met een twee dimensionale blik (alleen vooruit denken en niet meer in het nu kunnen zijn). Tijdens de wandelingen leren we weer in contact te komen met onze voeten en de ademhaling.  Door dit bewust te  zijn  worden ook onze zintuigen weer geactiveerd. Je zal merken dat je beter gaat luisteren, voelen, en je zal weer om je heen gaan kijken.

Het verschil tussen twee en drie dimensionale beweging!

In een simpele uitleg is het zo dat wij hier in het westen geen optimaal gebruik meer maken van onze gewrichten. wandelbewustWe buigen onze knieën en elle bogen bijna niet meer of op een verkeerde manier. Het enkelgewricht wordt door het dragen van schoenen ook niet optimaal gebruikt. Wanneer je het drie dimensionale toepast zal er ook rust komen, zowel fysiek als mentaal. Tijdens het bewust wandelen leg ik uit hoe je het drie dimensionaal bewegen in het dagelijkse leven kunt toe passen.

Hoe wandelen we de stress uit het lichaam en geest.

Tijdens de wandeling ervaar je hoe geweldig het eigenlijk is dat je kan lopen? Eigenlijk is het een prachtig staaltje evenwichtskunst, het steeds weer overbrengen van ons lichaamsgewicht van de ene voet op de andere. Hoe eenvoudig het nu ook lijkt, als 1-jarige kostte het heel wat moeite die techniek onder de knie te krijgen. Dit leerproces was ook nodig om later goed in balans te gaan bewegen.

We nemen het wonder van lopen vaak aan als iets dat ons gegeven is. Dat er gewoon voor ons is. Soms doen we ook ons best om zo min mogelijk te lopen. We kiezen vaak voor het gemak en nemen de auto of de lift in plaats van de trap. Dit is jammer want lopen is, mits goed uitgevoerd, een kunstvorm op zich. Het herinnert ons aan eenvoudiger tijden, toen het leven misschien wat minder ingewikkeld was. Het helpt ons te vertragen en aansluiting te vinden met de natuurlijke snelheid van ons lichaam.

Met bewust wandelen concentreer je je op het lopen zelf. Je neemt elke stap voor wat hij is en je bent er volledig bij met je aandacht. Dit betekent dat je gaat voelen hoe het is om te lopen. Je ervaart beweging in voeten, knieën, benen, heupen en je houding zelf. Van moment tot moment, elke stap opnieuw zonder doel en zonder iets te willen bereiken.

Wanneer je het geleerde dagelijks gaat toepassen dan zal het autonome zenuwstelsel zich langzaam gaan herstellen.